Wat biedt het kogelforum voor haar leden?

Als gast van het kogelforum heb je toegang tot een enorme hoeveelheid informatie. Niet alleen kun je profielen en ervaringen van verschillende soorten kogelvissen nalezen, ook kun je op de meest uiteenlopende vragen een antwoord vinden!

Maar er is meer! Voor onze leden hebben we nog meer categorieen beschikbaar gesteld. Deze onderwerpen zijn als gast niet leesbaar. Als lid heb je toegang tot aquariumdagboeken, marktplaats vraag & aanbod, artikelen, stellingen, nieuws, een speciaal gedeelte voor fun & off topic en "wie is wie" waar je de Nederlandse kogelvissenliefhebbers persoonlijk leert kennen.

Wil je volledig gebruik maken van alle mogelijkheden die het forum te bieden heeft?
Maak dan hier je gratis account aan.

Kogelforum.nl gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Klik hier voor meer informatie.

Juwel Rio 180

Alles omtrent zoetwater kogelvissen

Juwel Rio 180

Berichtdoor Hippocampus » 09 jul 2012 11:13

Heey,
Ik ben Timo, ben nieuw hier op het forum maar lees wel al een aardige tijd mee.
Ik zit ook op AquaForum onder dezelfde naam en draai al een aantal jaren mee in de aquaria&vijverwereld.
Dit doe ik met veel plezier maar ik ga binnenkort een Juwel Rio 180 kopen.
Hier wil ik waarschijnlijk 1/2 kogelvissen houden.
Maar mijn moeder wil perse dat er vissen in komen met mooie en sierlijke kleuren ik zat te denken aan antennebaarsjes.
Ook wil ik graag Barbussen erin (geen sumatranen) en waarschijnlijk ook Corydorassen.
Ik wil een mooie gezelschapsbak maken waar ook Kogelvissen in passen.

Welke kogelvissen raden jullie mij aan?
Welke omstandigheden moeten deze Kogelvissen hebben in het Aquarium.
Welke vissen kunnen goed bij Kogelvissen, en hebben mooie kleuren.
En als iemand dan ook nog weet waar ze te vinden zijn dan zou ik dat echt helemaaal geweldig vinden!

Mvg, Timo :photo2
Hippocampus
C. travancoricus
C. travancoricus

Re: Juwel Rio 180

Berichtdoor Teunis » 09 jul 2012 14:11

hey Timo, welkom hier!

wat jij wilt, kan helaas niet. kogelvissen passen niet in een normale gezelschapsbak.

in een rio 180, kun je een (harempje) dwergkogeltje(s) misschien wel combineren met wat andere snelle kleine visjes. maar ondanks hun schattige uiterlijk kunnen het echt kleine monstertjes zijn. die andere vissen en hun vinnen niet met rust laten. corydorassen en dwergcichliden zijn zeker geen goed gezelschap.

zelf heb ik een koppel irrubesco, die hebben een zachter karakter dan de andere kogelvissoorten (maar garantie heb je nooit). ze zijn ook veel minder actief en zien er niet zo lief uit als de kogeltjes die je normaal ziet. en je kunt ze nog steeds niet combineren met drukke of territoriale vissen.

als je een speciaalbak wilt maken voor kogelvissen bied een rio 180 veel mogelijkheden, maar als je een echte gezleschapsbak wilt kun je kogelvissen beter uit je hoofd zetten.
Teunis
M. palembangensis
M. palembangensis

Berichtdoor Hippocampus » 09 jul 2012 14:17

Mhmmm, dat is nou jammer.
Want van verschillende mensen op Aquaforum kreeg ik te horen dat ik waarschijnlijk in mijn Juwel Rio 180 wel een cebomineerde bak met kogelvissen kon maken.
Ik ben wel echt fan van Kogelvissen maar vooral Zeewater alleen mag ik dit niet aanschaffen van mijn ouders omdat zei het veel te duur vinden.

Maar welke vissen die toch mooie kleuren hebben op die Antennebaars na enzo kunnen er dan wel bij de Kogelvissen of zijn er daar eigenlijk geen van?
Hippocampus
C. travancoricus
C. travancoricus

Berichtdoor Nanda » 09 jul 2012 15:53

Welkom op het forum Timo, leuk dat je je hebt aangemeld.

Qua bijvissen ligt het er echt aan welke soort kogelvis je wilt gaan houden, de opties die Teunis aandraagt zijn in een gezeldsschapsbak inderdaad één van de weinige opties.

Mag je wel brakwater kogelvissen houden? Dan zou je kunnen denken aan een paar f8tjes (Tetraodon biocellatus (naam is klikbaar naar het profiel in de database)) met een aantal bijtjes. Qua kosten zit je dan niet heel veel hoger dan met een gewoon zoetwater aquarium.

Heb je al eens eerder kogelvissen gehouden?
True pufferlove does exsist!
Nanda
Moderator
Moderator

Berichtdoor Hippocampus » 09 jul 2012 16:47

Nee, ik heb nog nooit eerder kogelvissen gehouden.
Heb me wel al 2 maanden ingelezen en heb een vriend die twee Carinotetraodon travancoricus in zijn aquarium heeft zitten.
Die zou ik misschien er ook in willen doen.
Eventueel koop ik een 60 liter bak waar ik er 1/2 van deze in kan doen of eventueel gemengd met een rustige kleine vis.

Brakwater snap ik niet echt om te houden en vind het uitzicht erop ook niet al te mooi.
En ik wil eigenlijk in mijn Juwel Rio 180 niet alleen kogelvissen houden ik wil een mooie zoetwater bak.

En nogmaals bedankt voor het verwelkomen!
Hippocampus
C. travancoricus
C. travancoricus

Berichtdoor Nanda » 18 jul 2012 20:55

Een kogelvis is helaas geen echte gezeldschapsvis. Sommige soorten kunnen het goed doen in een zoetwateraquarium maar garantie heb je nooit.

Die van die vriend van je kan je prima overnemen en in een 60liter aquarium houden.

Wat voor soort vissen wil je in je Rio 180 gaan houden?
True pufferlove does exsist!
Nanda
Moderator
Moderator

Keer terug naar Zoetwater kogelvissen