Wat biedt het kogelforum voor haar leden?

Als gast van het kogelforum heb je toegang tot een enorme hoeveelheid informatie. Niet alleen kun je profielen en ervaringen van verschillende soorten kogelvissen nalezen, ook kun je op de meest uiteenlopende vragen een antwoord vinden!

Maar er is meer! Voor onze leden hebben we nog meer categorieen beschikbaar gesteld. Deze onderwerpen zijn als gast niet leesbaar. Als lid heb je toegang tot aquariumdagboeken, marktplaats vraag & aanbod, artikelen, stellingen, nieuws, een speciaal gedeelte voor fun & off topic en "wie is wie" waar je de Nederlandse kogelvissenliefhebbers persoonlijk leert kennen.

Wil je volledig gebruik maken van alle mogelijkheden die het forum te bieden heeft?
Maak dan hier je gratis account aan.

Kogelforum.nl gebruikt cookies om instellingen te onthouden. Klik hier voor meer informatie.

Stress

Alles omtrent zoetwater kogelvissen

Stress

Berichtdoor Jonaatje » 31 dec 2011 16:01

Heb al een paar weken een mooie Carinotetraodon travancoricus. Maar dat verloopt niet zonder problemen. Ze heeft een timide karaktertje en is dus wellicht een vrouwtje. Alleen valt me op dat ze erg goed kleurt, de tekening op haar lijfje. Er grote zwarte vlekjes, echt zwart.

Daarnaast is het moeilijk haar te laten wennen aan diepvriesvoer. Probeer constant haar handtam te maken met bloedwormpjes/artemia etc., maar dat verloopt niet soepel. Daarnaast is ze niet echt een slakkenkiller. Er zijn nog genoeg slakjes (en baby's) voor haar. Ze is wel lekker nieuwsgierig.

Omdat ze zo'n rustig karaktertje heeft en zo nieuwsgierig is, wordt ze constant belaagt door een eigenwijze, intolerante, mannelijke koperzalm (Hasemania nana). Ik noem hem maar voor het gemak: Caesar.

Haar naam trouwens is गोली (Guli). En dat is Hindoestaans voor: Kogeltje.
Eindelijk een hobby! En wel de leukste van allemaal, ik ben een aquariaan!
Jonaatje
T. biocellatus
T. biocellatus

Re: Stress

Berichtdoor lex » 31 dec 2011 17:08

Dood voedsel willen dwergjes inderdaad vaak wel negeren.
Probeer het in de stroming te houden dan gaan de dwergjes er meestal wel achter aan. Het is ook gewoon een kwestie van oefenen.
Mijn dwergjes aten wel direct diepvries maar geen droogvoer. Uiteindelijk eten ze het nu ook door het gewoon aan te blijven bieden nemen ze er uiteindelijk wel eens een hapje van.
En nu zijn ze er zelfs dol op :D
Kogelvèsse zien de sjoenste en intellizjentste vésse die er zien!! Ga ook eens naar ons youtube kanaal en bekijk daar leuke kogelvis filmpjes.
kijk ook in mijn dagboek Eindelijk naar een half jaar, begint het!
lex
YouTube moderator
YouTube moderator

Berichtdoor Nanda » 31 dec 2011 17:45

Soms kunnen koperzalmpjes inderdaad erg fel zijn. Als je de mogelijkheid hebt zou ik deze eruit halen, mogelijk gaat ze dan ook beter eten en weer jagen op slakjes.

Is ze nog wel goed op gewicht?

Mooie naam trouwens! Erg bijzonder. :)
True pufferlove does exsist!
Nanda
Moderator
Moderator

Berichtdoor Jonaatje » 01 jan 2012 22:14

Tsja, of ze op goed gewicht is. Ik betwijfel het. Ze heeft wel een niet te dik, mooi rond buikje.

Visbestand is overigens:

1 Carinotetraodon travancoricus
3 Macrobrachium lanchesteri (Dacht echt japonica's en ze waren zo goedkoop...)
8 Otocinclus macrospilus/vittatus (Geweldige visjes, zitten met z'n achten op het kienhout, geweldig leuk!)
5 Hasemania nana (3 man/2 vrouw. Een man was erg bleek, verkeerde waterwaardes. Heb ik kunnen oplossen, door een flinke waterverversing.)

Als het me lukt om die Hasemania nana te vervangen voor 5-6 Hyphessobrycon pulchripinnis, kan ik er dan een soortgenootje voor het dwergkogeltje erbij doen? Ik weet dat ze best solitair kan zijn, maar een rustig mannetje/vrouwtje erbij vindt ze toch wel fijn?

Trouwens, zijn glasgarnalen wel een goede combi met kogeltjes, omdat mijn kogeltje zo klein is? Ik heb een flink exemplaar erin, monsterlijk.

Nanda, hoe ik aan de naam kom? Nou, aangezien dwergkogeltjes uit Zuid-India komen, dacht ik aan een Indisch naampje. Google Translate geraadpleegt, vertaling opgezocht: Nederlands-Hindoestaans en dan kom je uit op Guli (Kogeltje). De eigenlijke vertaling van Guli is Schot overigens, dat terzijde. Klonk ook lekker.
Jonaatje
T. biocellatus
T. biocellatus

Berichtdoor Nanda » 01 jan 2012 23:40

Zou je een foto kunnen plaatsen van het dwergje?

Hoe groot is het aquarium?

Naam blijf ik geweldig vinden is erg origineel, super!
True pufferlove does exsist!
Nanda
Moderator
Moderator

Berichtdoor Jonaatje » 02 jan 2012 19:32

t'Zal het proberen met m'n ...telefoon. Heel de dag bezig geweest met Cabomba snoeien. Één woord... Vreselijk! :grrr
Jonaatje
T. biocellatus
T. biocellatus

Berichtdoor Jonaatje » 11 jan 2012 19:15

Zo, de kopertjes zijn eruit! :)

Ik heb ze kunnen geven aan een schoolvriend van me. Hij had nog een mooie 1 meter bak voor ze klaarstaan. Een echte profi kweker is die gast. (Verkoopt platy's, black molly's, guppy's aan scholen voor aardig wat geld). Dus gaf hij mij maar (als vervanger) een kleine platy. Weet niet of dit een goed idee is... Het kogeltje daarintegen is veel blijer en benut de bak ook beter. Guli zat meer bovenin, maar nu ook lekker onderin bij het naaldgras.

Ik heb ook een lading mooie torenslakjes gekregen, maar ik weet niet of dit een goed idee is? Dwergkogels eten toch slakken d.m.v. het eruit vissen van het lekkers? Het huisje laten ze toch liggen? Foto's willen echt niet lukken, k'heb echt een camera nodig i.p.v. zo'n stomme LG. Trouwens, ik weet nog niet of ik weer voor een scholenvisje kies. Ik dacht zelf aan de Nannostomus marginatus, maar ik denk dat een tweede Guli beter is. Alhoewel, ik ben niet zeker of Guli nou een vrouw is of een travestietje. :DD
Jonaatje
T. biocellatus
T. biocellatus

Berichtdoor Lode » 12 jan 2012 22:07

Mooi dat je het zo hebt kunnen regelen :)

Wat is nu het visbestand?
Mmmmmmmmmmm-boeeeeeeeee
Lode
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Jonaatje » 12 jan 2012 22:27

Schrik niet! :hands

8 Otocinclus macrospilus/vittatus
3 Macrobrachium lanchesteri
1 Xiphophorus maculatus

Ik heb drie opties openstaan:
1. Ik doe er een dwergkogeltje bij.
2. Ik doe er een schooltje citroentetra's bij.
3. Ik laat het zo.

Welke optie zouden jullie kiezen? 8)
Jonaatje
T. biocellatus
T. biocellatus

Berichtdoor Jonaatje » 14 jan 2012 15:26

Oké, ik heb er vandaag twee dwergknorgoerami's erbij gedaan. Ik had gelezen, dat dit wel kan met m'n kogeltje. Daarnaast heeft mijn kogeltje geen agressief karaktertje.
Uiteindelijke bestand is en blijft:

8 Otocinclus macrospilus/vittatus
3 Macrobrachium lanchesteri
2 Trichopsis pumila. Evt. een trio.
1 Xiphophorus maculatus
Jonaatje
T. biocellatus
T. biocellatus

Volgende

Keer terug naar Zoetwater kogelvissen